یادداشت های خسرو دهاقین

شخصی، خبری، تحلیلی

یادداشت های خسرو دهاقین

شخصی، خبری، تحلیلی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

باسمه تعالی

مدیر کل محترم شرکت مخابرات استان اصفهان
سلام علیکم

احتراماً پس از حمد و سپاس خدا و درود و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) همانگونه که مستحضر می باشید، اخیراً اداره  مخابرات شهرستان خوانسار در راستای اجرای سیاستهای شرکت مخابرات استان اصفهان با عنوان دولت الکترونیک و شهر پاک و با هدف صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه شهروندان، همگام با برخی از شهرستان های دیگر این استان اقدام به حذف قبوض تلفن ثابت نموده است.

با این وجود ضمن تاکید بر ضرورت اجرای این امر با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و لزوم فرهنگ سازی در جهت سوق دادن کلیه آحاد جامعه به سمت شهرالکترونیک و بهره گیری از فناوری های روز جهان در امور مختلف روزمره و همچنین با ارج نهادن به تلاش ها و زحمات شبانه روزی مسوولین محترم مخابرات شهرستان و استان، لازم است توجه آن مقام محترم را به برخی از ایرادات و اشکالات موجود این طرح جلب نمایم. مستدعی است دستور بررسی جدی و اقدام لازم در این خصوص را مبذول و نتیجه را امر به ابلاغ فرمایید.

 ۱- عدم وجود آموزشهای لازم
اجرای طرح دولت الکترونیک، نیازمند بسترسازی و فرهنگ سازی لازم در جامعه و همچنین آموزش و ارتقاء سطح سواد و معلومات عموم شهروندان می باشد. به نظر می رسد صرف اعلام الکترونیکی شدن پرداختها و حذف ناگهانی قبوض بدون آموزش های لازم که می توانست از طریق صدا و سیما و یا با چاپ و توزیع بروشورهای مصور قابل درک برای کلیه اقشار جامعه و یا طرق مفید دیگر انجام شود، را نمی توان همگام با سیاستهای اعلام شده در این خصوص فرض نمود. با توجه به عدم انجام آموزش، بار انجام این امور از دوش دولت بر عهده شهروندانی دیگر (که مجبورند اقدام به آموزش و یا انجام امور مربوط به دیگران نمایند) منتقل شده و یا در روش پیشنهادی دیگر یعنی مراجعه به دفاتر پیشخوان دقیقاً صرفه جویی در هر سه مولفه مورد نظر یعنی «وقت، انرژی و هزینه» به طور عملی نقض شده است.

۲- فراهم نبودن زیرساختهای لازم
هر مشترک تلفن ثابت حق دارد، از صورتحساب خود و هزینه های مربوط به قبض خود مطلع باشد تا ضمن آگاهی از میزان مصرف خود، چنانچه نسبت به آن اعتراضی دارد بتواند به سهولت آن را پیگیری نماید. در طرح پرداخت الکترونیکی مخابرات اصفهان، مشترک می تواند به سایت مراجعه نموده و با وارد نمودن شماره تلفن خود، صرفاً اقدام به دریافت مبلغ کل صورتحساب، شناسه کاربری و شناسه قبض نماید و به صورت عمومی دسترسی به سایر موارد معمول مندرج در قبضهای تلفن و حتی آخرین مهلت پرداخت قبض برای وی میسر نمی باشد.

جالب توجه این که در بخش سرویس های دولت الکترونیک شرکت مخابرات اصفهان برای دریافت خدمات ویژه از قبیل ریز مکالمات، صورتحساب و سایر موارد، فرم ثبت نامی پیش بینی شده که خود دارای ایرادهایی است: کاربر پس از تکمیل فرم و رعایت مواردی از قبیل وارد نمودن ایمیلی خارج از دامنه gmail (!) و فشردن دکمه ثبت اطلاعات با این پیام مواجه می شود که "جهت فعال سازی با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر به این ادرس مراجعه فرمایید." و با کلیک بر روی لینک "این آدرس" لیستی از ادارات مخابرات برخی شهرستان ها در صفحه ای جدید ظاهر می شود که بر اساس آن به عنوان نمونه یک مشترک "خوانساری" باید برای فعال سازی عضویت خود با طی نمودن مسیری 25 کیلومتری به مخابرات شهرستان "گلپایگان" مراجعه نماید!!

 جالب تر این که تا قبل از فعال سازی چنانچه بلافاصله کاربر دیگری اقدام به ثبت نام در سایت مذکور با نام کاربری مشابه نماید، سیستم با اعلام این که نام کاربری تکراری نیست، ثبت نام را انجام می نماید یعنی نام کاربری انتخاب شده برای مشترک حتی تا زمان محدودی رزرو نمی شود، این در حالی است که در بسیاری از سایتها و انجمنهای عادی موجود بر روی شبکه اینترنت مراحل ثبت نام بسیار فنی تر انجام می شود، مثلا بلافاصله بعد از ثبت نام لینک فعال سازی به ایمیل ارسال می شود و یا اقدامات دیگری که پس از احراز هویت کاربر اقدام به فعال سازی نهایی می شود. همان گونه که ملاحظه می شود نبود چنین زیرساختهای ابتدایی نیز، کارا بودن این طرح را مورد تردید قرار می دهد و جز اسباب زحمت چیز دیگری برای یک کاربر عادی ندارد.

بر اساس شنیده ها ظاهراً دفاتر پیشخوان نیز تنها اقدام به ارائه قبضی شامل جمع صورتحساب، شناسه قبض و شناسه پرداخت می نمایند!

۳- عدم رعایت حریم خصوصی کاربران
متاسفانه در طراحی سامانه پرداخت صورتحساب مشترکین تلفن ثابت اصفهان و همچنین سامانه 1818 که هر دو به عنوان راهکارهای پرداخت غیرحضوری علاوه بر دو روش دیگر (مراجعه به عابربانکها و دفاتر پیشخوان) معرفی شده اند، حریم خصوصی مشترکین مورد توجه قرار نگرفته است. با ورود شماره تلفن هر مشترک حقیقی یا حقوقی (به جز خود مخابرات!) در این دو سامانه به راحتی می توان به میزان مکالمه آن مشترک پی برد. این در حالی است که شاید این اطلاعات برای برخی افراد محرمانه تلقی شده و مایل به اطلاع دیگران از این موضوع نیستند. با این سامانه نظارتی! هر شهروند می تواند از میزان مصرف تلفن روزانه، هفتگی یا ماهانه همسایه، دوست، آشنا و حتی رییس فلان اداره به راحتی مطلع شود!!

 ۴- با عرض پوزش مورد شماره ۴ با وجود درج در نامه ارسالی و اهمیت موضوع ترجیحاً در این وبلاگ منتشر نمی شود. با این حال امیدوارم مورد مداقه و بررسی جدی قرار گرفته و اقدام لازم صورت پذیرد. 

در پایان مجدداً تاکید می نمایم، موارد فوق الذکر به معنای یر سوال بردن زحمات عزیزان در شرکت مخابرات استان اصفهان نیست، بلکه با توجه به ضرورت امر امید است تا به منظور ترغیب استفاده روزافزون شهروندان از خدمات الکترونیک و کاهش نقاط ضعف، بررسی های دقیق تری در چنین اموری صورت پذیرد. با توجه به این که طرح حذف قبوض در اولین دوره در چهار شهرستان استان اجرایی شده است، انتظار می رفت قبل از عجله برای تسری آن به سایر شهرستان ها بررسی دقیق تری برای رفع مشکلات و بهبود این طرح صورت پذیرد.

 من ا... التوفیق، خسرو دهاقین
نائب رییس شورای اسلامی شهرستان خوانسار
20/5/1391

 ----------------------------------------------------------------------------------

پ. ن: این نامه را به تنها نشانی موجود در سایت مخابراتی استان info@tce.ir ارسال نمودم و امیدوارم به دست مدیر عامل محترم برسد. برای من جالب بود که چرا در سامانه مخابرات که یکی از متولیان اصلی دولت الکترونیک است و اتفاقاً اصرار دارد مردم را هم در این مسیر قرار دهد، دسترسی الکترونیکی به مدیران مخابرات و ارتباط با آنان از این طریق هنوز عملی نشده است. به نظر شما عجیب نیست؟!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۲۰
خسرو دهاقین

مخابرات

نظرات  (۷)

خدا قوت!
من خودم نزدیک به 2سال توی مخابرات کار کردم و میدونم چه خبره
ممنون که پیگیری کردید امیدوارم ثمر بخش باشه
۲۱ مرداد ۹۱ ، ۰۹:۵۶ مهدی حاجی زکی
هالو جان برای من هم جالب بود که وقتی به 1818 تماس می گیریم به راحتی می تونیم بدونیم مثلا هالو چقد با تلفنش حرف زده
بعد می شینیم تفسیر می کنیم که ممکنه هالو یه معشوقه ای داشته باشه که شبا باهاش تلفنی حرف می زنه
بعد ممکنه کرم داشته باشیم زنگ بزنیم به عیالش بگیم هوای شوهرتو داشته باش
بعد عیالش باهاش جر و بحث می کنه و کار به جاهای باریک می کشه
بعدش هم داداگاه و طلاق و طلاق کشی
گیس و گیس کشی
خوب بچه ها چه گناهی کردن
بعدش هم به دلیل عدم تعادل روانی؛ حضانت بچه ها می رسه به مادرشون
بعدش یه عمر از نعمت داشتن پدر بی بهره می مونن
واقعا این مخابرات جز برهم زدن کانون گرم خانواده کار دیگه ای بلده بکنه؟
۲۱ مرداد ۹۱ ، ۱۴:۲۳ علی معصومی
از شما خواهشمندم به عنوان یه شهروند خوانساری این موضوع رو که باید برای دریافت شناسه به گلپایگان بریم رو پیگیری کنید
چرا باید این مردم برن اونجا
مگه اینجا مرکز مخابراتی نیست
یک بارم اونا بیان اینجا
چه چیایمون بشنفت و بدی ....
بابا دوستت دارم بابا
سلام و خسته نباشید

آدرس دقیق گلپایگون چیه؟

یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی