یادداشت های خسرو دهاقین

شخصی، خبری، تحلیلی

یادداشت های خسرو دهاقین

شخصی، خبری، تحلیلی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

حادثه خونین جاده ویست!

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۹ ق.ظ

اگر برای خواندن خبری ناگوار به این صفحه آمده اید، فعلاً چندان نگران نباشید. خوشبختانه صحت این خبر تا کنون تایید نشده است، اما احتمال وقوع آن هر لحظه خالی از تصور نیست!

نقطه پرحادثه!!
نصب تابلوی "نقطه پر حادثه" نشان می دهد که مسوولین از خطرات و حوادث این نقطه بی اطلاع نیستند!

این روزها متاسفانه خواندن صفحه حوادث روزنامه ها و مجلات و یا سایتهایی از این قبیل برایمان تبدیل به یک سرگرمی شده است. گویا حادثه ها هرچه دلخراش تر باشند برای ما سرگرم کننده ترند. جدای از این موضوع اگر خودمان بر سر حادثه ای حاضر باشیم و بر حسب رسم فرهنگی چند ساله اخیر! موبایل به دست جزء به جزء ماجرا را فیلم بگیریم  که آخر کلاس است! چرا که می توانیم تا مدتها سوژه ای برای تعریف داشته باشیم.

حادثه ها می آیند و می روند و ما در خوشبینانه ترین حالت آن، اشکی می فشانیم و یا ابراز تاسف می کنیم. خانواده حادثه دیده می مانند و موجی از اشک و آه و ماتم و اندوه.
بروز حادثه ها گاه به دلیل بی احتیاطی افراد حادثه دیده است و گاه دیده می شود این افراد ناخواسته قربانی سهل انگاری و کوتاهی دیگران در انجام وظایف شده اند.
بر اساس اخبار و اطلاعات حاصله، تصادفات جاده ای سالانه عده زیادی از مردم کشورمان را به کام مرگ می کشانند. به عنوان نمونه در سال گذشته براساس آمار رسمی بیش از ۲۰ هزار نفر قربانی تصادفات شده اند.
گرچه در آمارهای اعلامی عمده تصادفات ناشی از بی احتیاطی رانندگان عنوان می شود، ولیکن سهم استاندارد نبودن جاده ها را نمی توان در این زمینه نادیده گرفت. با کمال تاسف دیده می شود در برخی مسیرهای پر خطر، صرفاً با نصب یک یا چند تابلو و اعلام هشدار در این خصوص بار مسوولیت از دوش مسوولین مربوطه به دوش رانندگان منتقل می شود! از این نمونه ها در جاده های مواصلاتی شهر و روستای خوانسار کم نیستند. با درک زحمات و خدماتی که در اقصی نقاط کشور توسط وزارت راه و شهرسازی -از جمله در این منطقه- انجام شده است، باید مسوولان مربوطه در هر رده خود را در خصوص خطراتی که هر لحظه از شبانه روز جان مسافران را در معرض تهدید قرار داده اند، پاسخگو بدانند. جاده خوانسار-بویین، جاده خوانسار- ویست (به ویژه محدوده موسوم به چال ماسین)، پیچ ورودی شهر خوانسار (در مجاورت سد باغکل) از جمله نقاط خطرناکی هستند که سالهاست انتظار توجه خاص مسوولین مربوطه را برای رفع خطر را دارند ولیکن تا کنون اقدامی عملی در این خصوص صورت نگرفته و یا چنانچه کاری صورت گرفته، چنان کند و بی رمق است که قابل بیان نیست. این در حالی است که انجام برخی از این اصلاحات در برابر هزینه های انجام شده وزارت راه بسیار ناچیز است.

خطر واژگونی!! 

تصاویر فوق که یکی از نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی خوانسار به ویست را نشان می دهند، سالهاست مورد اعتراض مردمان روستاهای این محدوده و نیز رانندگان قرار گرفته و بارها شاهد تصادف و یا واژگونی خودروها بوده، با این وجود مکاتبات و درخواستهای مکرر از مسوولین ذیربط در این خصوص تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است. به راستی رفع خطر از این نقطه چقدر هزینه برای وزارت راه در بر دارد؟ خدای ناکرده در این مسیر اگر تصادفی خونین حادث شود و خانواده ای عزادار، چه کسی در برابر وجدان و پروردگار خود پاسخگوست؟ نمونه دیگر، پیچ خطرناک مجاور سد باغکل است که علیرغم هشدارهای مکرر شورا و شهرداری به این شکل خطرناک ایجاد شده و اصلاح آن علیرغم اعلام تخصیص اعتبار، هر روز به روز دیگری موکول می شود.

 پیچ مجاور سد باغکل!

به هر حال حادثه هیچ گاه خبر نخواهد کرد و قربانیان حوادث نامعلومند. شاید من مسوول روزی خود قربانی یکی از همین بی احتیاطی های جاده ای باشم. من به عنوان احساس تکلیف، تذکر و یادآوری جدی در این خصوص را وظیفه خود دانستم و امیدوارم مسوولینی که می خوانند به جای دلگیر شدن، شکیبانه به حل این معضل بپردازند. قبل از آن که کودکی بی پدر شود و پیش از آنکه مادری داغدار. اجرکم عندا... که او خود فرمود:

 مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً هر کس، انسانى را از مرگ رهایى بخشد، چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده استمائده (5)، آیه 32

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پ ن 1: بی گمان احداث تونل خوانسار-فریدن نیز علاوه بر خروج شهرستان از بن بست اقتصادی و تبعات مثبت برای چندین استان و شهرستان مجاور، قطعا در کاهش خطرات عبور و مرور در محور خطرناک خوانسار-بویین موثر خواهد بود.

پ ن۲: حادثه تاسف بار غرق شدن یک زوج جوان در سد باغکل، می تواند سرمشقی باشد برای مسوولین تا بدانند گاهی می توان از بروز خطرات پیشگیری کرد قبل از آن که فاجعه ای عمیق روی دهد.

نظرات  (۲۱)

۲۴ تیر ۹۱ ، ۰۹:۵۳ کلثوم ننه
به به چه عجب
حالا این حادثه خونین ویست چند نفر کشته داده ؟
کسیم طوریش شده ؟
سلام و درود بر جناب دهاقین گرامی
این جاده باغکل که مثل پیست اتوموبیلرانی می باشد. خدا رحم کنند به رانندگانمان که این پیچ را باید رد کنند ، بخصوص رانندگان کامیون. خدا پشت و پناهشان باد.
چنانچه تغییر این پیچ هزینه زیادی داشته باشد بطور موقتی می توان با شیب دادن به سمت داخل پیچ ، از نیروی گریز از مرکز تا حد زیادی جلوگیری کرد. غیر از اینکه این پیچ ها خیلی نزدیک به هم و تند هستند غیر استاندارد از نظر سطح شیب هم هستند.
این مقاله طراحی یک پیچ استاندارد را نشان می دهد.
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/road/
getting_initial_safety_design_principles_right/index.htm
سلام
آقای دهاقین عزیز از دقت نظر شما در این مورد خاص و حساس ممنونم.
امیدوارم مسوولین مربوطه به هوش باشند و علاج واقعه قبل از وقوع کنند.
موفق و موید باشید.
بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد ...
اصلاحیه: این مقاله طراحی یک پیچ استاندارد را نشان می دهد.
پاسخ:
متشکر. اصلاح شد
۲۵ تیر ۹۱ ، ۲۱:۰۴ دختر کاغذی
سلام
بدینوسیله ازشما دوست گرانقدر دعوت میشود درمیهمانی گلهای کاغذی که به افتخار دوستان بر پا گردیده شرکت نمایید
لطف فرموده و پا روی چشممان بگذارید
به به یاد بچگیبه روزم
۲۶ تیر ۹۱ ، ۱۵:۳۹ مهدی حاجی زکی
جیگر طلا
قربون شکل ماهت برم
اینا رو چرا به مامیگی؟ ما خو خودمون می دونیم
تو خودت دوم شخص نباشی سوم شخص شهری
کلی آدم تو دسگات داری
کلی سفرهای استانی می ری و جلسه می ذاری
خوب رسیدگی کن فدات شم
پاسخ:
عزیزم . اول تا سوم شخص که هیچ ما مخلص اونی هستیم که کار رو تموم کنه. میدونی چقدر تا حالا مکاتبه شده در این خصوص از اول کار شورا تا حالا؟ اما ...
ممنون از دقت نظر شما. به وبلاگ اطلس- خوانسار هم سر بزنید
سلام
پس چرا غیبتتون اینقدر زیاد شده بود(دو سه ماه!!!)؟
قالب جدید هم مبارک
خداییش این پیچه خیییلی خطرناکه پارسال جون 2 نفر از اقواممون رو گرفت
ایشالاه که این مشکل حل بشه

خوشحالم که برگشتید
یاعلی
۲۶ تیر ۹۱ ، ۲۳:۳۵ پسر خونساری
سلام آقاخسرو چه عجب خوبید دلمون تنگتون شده بود ازاین مناطق حادثه خیز زیاده ایشالا مسئولین طی 100سال اخیر بررسی میکنن خوشحال میشم به منم سر بزنید
داداشی این پیچ خطرناکه ... اما دویست سیصد متر اونور ترش هم چند روز پیش حادثه آفریده ها ... حواست که هست ؟
۲۸ تیر ۹۱ ، ۰۹:۴۹ آقا اجازه
سلام علیکم
طیب الله
خسته نباشید
حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد
التماس دعا

یا علی مـــــــــــــــــدد
سلام آقا خسرو چه خبر ؟هر روز خبر ها را ازوبلاگ شما مطلع می شم شماره آقارحمان در مکه را برام ایمیل کن . سلام به همه برسون نایب زیاره هستم.............
سلام به نظر این حقیر ارتباط دو شهر که خودشان راه به جایی ندارد آنقدر تاثیر بر مسائل اقتصادی نمیذاره منظور تونل خوانسار - بوئین است
سلام حلول ماه ضیافت الله مبارک باشد
از حسن نظر شما در مورد این مطلب سپاس فراوان را دارم خود شما هم سالی را در روستای ویست زحمت معلمی می کردید و یک سالی با خطرات ان اشنا هستید ولی چه بگویم از مسئولینی که خود بچه این روستا ها هستند و ولی به فکر مردم منطقه خود نیستند بودجه ای برای ترمیم و دو باند شدن این قسمت در نظر گرفته شد ولی با سهل انگاری مسئولین از بین رفت شما اگر جدیدن به این مسیر سری زده باشید خواهید دید فقط قسمتی حدود شاید چند ده متری برای ازاد سازی احتیاج به بودجه دارد که متاسفانه مسئولان میخواهند بدون هزینه ای از ان زمین استفاده ببرند در صورتی که با صرف بخشی از بودجه میتوانند این مشکل بزرگ را حل کنند تا شاهد چنین حوادث تلخ و ناگواری نباشیم که خانواده ای داغدار شود جوانی نقص عضو گردد و......انشالله خداوند در این ماه عزیز به تمامی مسئولین و ما توفیق خدمت به مردم را بدهد و قلب و فکر مارا برای کمک به مردم بیدار گرداند به امید ان روز
۰۴ مرداد ۹۱ ، ۰۸:۵۵ زهره شاه حیدری
سلام
رانندگی ها هم وحشتناکه .ملت فقط به فکرتندرفتن وسبقت گرفتن هستند
خسرو خان با سلام در مورد محله رباط وتهیه تصاویری از این محل قبلا قول داده بودی همچنان منتظر یم .بای بای.
سلام
پستی درباره لزوم تکمیل هرچه سریعتر کمربندی خوانسار نوشتم
خواهش می کنم مثل همیشه به گوش مسئولین برسونید و جوابش رو در وبلاگم بدید تا اطلاع رسانی بشه ...
عرض سلام و ادب. پیارسال سر کلاس مبانی رایانه از شما پرسیدیم این همه خودکشی زیاده و این حرفا، رفقای دبستانی ما میرند بالای دار و این حرفا، شما چی میگید و این حرفا؟ واسه یه مکان تفریحی درست و درمون چیکار کردید؟ جواب منطقی شما که البته نشأت گرفته از کلام دیگر مسئولین خدا بیامرز بود این بود که "این خود کشی ها اثر نون حروم بوده".
حالا من میگم با این پیچ ها کاری نداشته باشیم. این پیچ ها یه حکمت عجیب غریبی توشونه که هر کی نون حروم خورده باشه رو به کام قبر می فرسته. اون سد باغ کل هم یه همچین حکمت مشابهی توشه.
می بینید بعضی وقتا بعضی حرفای بی منطق چجوری حال آدمو بهم میزنه. گفتیم یادآوری کرده باشیم از وقایع دو سال پیش در دبیرستان شریعتی. نمی دونم اون موقع این آیه 5 سوره مائده رو نخونده بودید یا تحت تأثیر کلام مسئولین اسبق بودید.
نمیدونم. ولی یاد ایام بخیر. قربونش برم تاریخ بر عکس آدما هیچ وقت عوض نمیشه.
میشه بگین چرا مکاتبات به نتیجه نرسیده؟
۱۴ مرداد ۹۱ ، ۱۲:۵۷ خوانساری الاصل
علیرضا اورعی، فرزند دکتر سعید اورعی از متخصصین قلب و عروق بیمارستان دی تهران، موفق به کسب رتبه دوم رشته تجربی در آزمون سراسری سال ۹۱ گردید.

شورای اسلامی شهر خوانسار، کسب این افتخار را خدمت این خانواده خوانساری مقیم تهران تبریک عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای این نخبه جوان توفیق روزافزون در کلیه مراحل زندگی را مسئلت می دارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی